Kind 10 Feb 2020

Zo overleef je een woedeaanval van je peuter in 8 stappen

We houden van onze kids, maar worden ook wel eens stapelknettergek van ze. Bij een woedeaanval van onze peuter, bijvoorbeeld. Soms is ons geduld even op, en wil je graag op de vloer erbij gaan liggen om mee te stampen, huilen en schreeuwen. Zit je op dat punt? Denk aan jezelf en volg deze stappen om zen te blijven.

  1. Neem diep adem als de woedeaanval van je peuter begint

Woedeaanvallen zijn onvermijdelijk. Als ouders is het de taak vrijwel de hele dag voorbereid te zijn op mogelijke woedeaanvallen. Geef, zodra de woedeaanval begint, jezelf een paar tellen om je goed voor te bereiden op een moeilijke tijd.

Dit doe je met ademhalingsoefening waarmee je je hoofd rustig maakt, waardoor je je helemaal op je peuter kunt concentreren. Het is namelijk niet de bedoeling de woedeaanval van jouw peuter te overtreffen met die van jou.

Ook interessant: Dit is nursing agitation

  1. Begrijp de gevoelens van je peuter

Iedereen die overweldigd is door gevoelens wil zich gehoord en begrepen voelen. Dit geldt ook voor kinderen. Als je met woorden en met empathie kunt uitdrukken hoe je woedende kleine peuter zich voelt, is de kans groot dat hij veel sneller rustig wordt.

Als je je richt op hoe je peuter je voelt, bereik je 2 dingen:

  • Je helpt hem zich minder overweldigd te voelen, wat ervoor zorgt dat je peuter sneller rustiger wordt.
  • Daarnaast zorgt het ervoor dat jij via het beschrijven van de situatie, beter voelt dat je jezelf onder controle hebt, waardoor jij rustig kunt blijven of worden.
  1. Zorg ervoor dat jullie beide op een veilige plek zijn

Woedeaanvallen kunnen ervoor zorgen dat we veel stress voelen, vooral als de woedeaanval in het openbaar gebeurt of waar vrienden of familie bij zijn. We maken ons zorgen over wat anderen van ons denken, of wat ze van onze kinderen denken.

Als de woedeaanval ervoor zorgt dat je aan anderen dingen denkt – veiligheid, schaamte – dan wat er gebeurt met je kind – woede, verdriet – ga dan weg van de plek waar jullie zijn.

Til je kind rustig op en verlaat de winkel of zonder je af. Je kunt de boodschappen later ophalen. Het belangrijkste is je te focussen op de interactie met je kind, en niet op de blikken van anderen.

  1. Een time-out is oké – voor jou!

Als je voelt dat de situatie je even helemaal gek maakt, tot het punt dat je ook bijna boos wordt op jouw peuter, is het goed om jezelf een time-out te geven en even een stap terug te nemen. Het is beter om jezelf uit de situatie te verwijderen – zolang je kind veilig is en zichzelf niet bezeert – dan om boos te worden op je peuter, te schreeuwen of iets te doen waar je later spijt van kunt krijgen.

Let op dat jouw time-out géén manier is om je kind te straffen en erken de gevoelens van je kind. Vertel rustig dat je een paar tellen naar de andere kamer gaat om even adem te halen en tot rust te komen. 

  1. Vraag om hulp als je het niet meer trekt

Als je partner er is, vraag hem dan om hulp. Je kunt om de beurt bij je boze peuter blijven als het voor één van jullie te frustrerend wordt. Als je alleen bent met je kinderen, denk dan aan de mensen die je kunt bellen of zelfs kunt vragen om langs te komen. Deze andere persoon kan ook voor bezorgde of verdrietige broers en zussen zorgen, wanneer de driftbui lang doorgaat.

  1. Vraag nog even niets na de woedeaanval van je peuter

Soms is je peuter zo boos dat hij zich niet kan uiten. Dan is het soms moeilijk om niet wanhopig te worden en wanhopige dingen te doen zoals schreeuwen, of je kind vastpakken. Het is mogelijk dat zo’n actie genoeg angst veroorzaakt en de woedeaanval stopt, maar dit is een kortetermijnoplossing.

Je wilt dat je kind leert om te gaan met negatieve gevoelens, en hem niet bang maken. Het beste is om daarom te wachten tot de aanval over is. Ga naast je kind zitten, zorg ervoor dat hij niets kapot maakt, en blijf kalm. Vertel hem af en toe dat je ziet dat hij boos of verdrietig is, en dat je er bent.

Ga niet schreeuwen of vloeken, maar heb geduld. Op deze manier leer je je kind dat de gevoelens niet eng zijn, en dat je er altijd bent om hem te beschermen maar dat boos worden en schreeuwen geen manier is om te krijgen wat ze willen. Pak er eventueel een boek bij.

Ook interessant: Dit is Aware Parenting

  1. De woedeaanval van je peuter is over. Connect

Neem de tijd om met elkaar te connecten zodra de driftbui over is. De gevoelens die bij een driftbui komen kijken zijn vermoeiend en overweldigend. Daarnaast is de woedeaanval niet zijn keuze geweest. Niemand vindt het leuk om boos te worden. Knuffel met elkaar en uit je liefde.

Dit is nog steeds niet het moment om het gedrag te bespreken of het te corrigeren, maar je kunt wel de situatie beschrijven. “We gingen dit toen, en het was heel leuk. Maar toen werd je boos en verdrietig en je moest schreeuwen en huilen. Daarom gingen we even wachten tot je rustig werd, en nu ben je verdrietig en moest je huilen. Daarom zijn we nu aan het knuffelen en nu voel je je al een stuk beter.”

Dit bespreken helpt jouw peuter om de situatie beter te doen begrijpen.

  1. Herken goed gedrag en laat zien dat je het waardeert

Bespreek wat er is voorgevallen maar wijdt niet teveel uit. Laat je peuter daarna en eigenlijk altijd zien dat je goed gedrag waardeert door er positieve reacties op te geven, en hem een knuffel of een kus te geven. “Dankjewel dat je zo geduldig was, of dat je mij hebt geholpen,” zijn voorbeelden die je kunt gebruiken om te laten zien dat je het positieve gedrag waardeert.