Kind 21 Nov 2020

Wat zijn nachtangsten en wat kun je eraan doen?

Als je kindje midden in de nacht schreeuwend wakker wordt, kan het zomaar zijn dat het last heeft van nachtangsten. Dit opvallende fenomeen komt vaker voor dan je denkt. Dit is wat nachtangsten precies zijn en wat je eraan kunt doen.

 

Nachtangsten of nachtmerries?

Nachtangsten – pavor nocturnus – vergelijk je het beste met een nachtelijke paniekaanval. Je kindje heeft z’n ogen open, is boos, bang, agressief en slaat, schreeuwt of schopt. Je kunt best schrikken van zo’n nachtangstaanval, vooral omdat niets wat je doet effect lijkt te hebben. 

Hoewel het lijkt op een reactie op een nachtmerrie, zijn nachtangsten en nachtmerries twee verschillende dingen

Bij een nachtmerrie gaat er een enge droom aan vooraf. Tijdens of na de nachtmerrie wordt je kindje bang, huilend of schreeuwend wakker. 

Bij een nachtangst gaat er geen enge droom aan vooraf, en vaak herinnert het kind de aanval ook niet meer.

Ook interessant: Wat moet je doen als je kind ruzie heeft in de speeltuin?

Veelvoorkomend bij kinderen tussen de 3 en 12 jaar

Nachtangsten komen voor bij kinderen van 3 tot 12 en vinden meestal plaats tijdens het eerste gedeelte van de nacht, tijdens de eerste 2 tot 3 uren van de slaap. Één op de vijftien tot dertig kinderen heeft wel eens last gehad van nachtangsten. 

De eerste verschijnselen beginnen vaak als het kind 3,5 is en na het twaalfde levensjaar zijn de meeste kinderen er overheen gegroeid. Sommige kinderen hebben vaak last van nachtangsten gedurende een kortere periode, maar andere kinderen kunnen er jarenlang last van hebben.

De oorzaken van nachtangsten

De oorzaak van nachtangsten is onbekend. Waarschijnlijk heeft het te maken met de hersenen die nog niet helemaal gerijpt zijn. Onderzoekers denken ook dat erfelijkheid een rol speelt. Het komt namelijk vaak voor in dezelfde families. 

Er zijn ook een aantal factoren die een aanval kan triggeren:

  1. Een onregelmatig slaappatroon, stress of een nieuwe of onrustige slaapplek is een stimulans.
  2. Ook lichamelijke afwijkingen zoals koorts of een volle blaas kunnen een aanval opwekken. 
  3. Slaapstoornissen zoals een slaapapneu – het plotseling stoppen met ademen tijdens het slapen – kan ook een risicofactor zijn.

Hoe kun je nachtangsten voorkomen?

Hoewel nachtangsten niet helemaal te voorkomen zijn, zijn er wel een aantal dingen die je kunt doen om de triggers te verminderen. 

  • Zorg dat je kind niet te moe is: Een erg moe kind dat prikkels moet verwerken, heeft een grotere kans op een nachtangstaanval. 
  • Zorg voor rust: Maar ook een vervelende ervaring, spanning, of een nieuwe situatie geeft onrust die voor een aanval kan zorgen. 
  • Een vast avondritueel waarbij vooraf genoeg tijd is voor het ontprikkelen en rustig worden, kan helpen. 
  • Sommige ouders merken dat de nachtaanvallen minder worden als ze samen slapen met het kind. Waarschijnlijk werkt dit omdat het kind iets minder diep slaapt, en niet in de slaapfase komt waarin de nachtangsten voorkomen. 
  • Je kindje vijftien tot twintig minuten voordat de nachtangsten gewoonlijk gebeuren, wakker maken om te laten plassen lijkt ook effect te hebben. 

Ook interessant: Zo slaap je veilig samen met je kind

Wat moet je doen tijdens een aanval?

Het is aan te raden om je kindje niet wakker te maken tijdens een aanval. Dit voelt misschien onnatuurlijk, maar het kan ervoor zorgen dat de aanval een stuk langer duurt. Let er daarnaast op dat de directe omgeving in het bed veilig is, zodat je kind zich niet pijn kan doen. 

Ook leuk: Open kast: Je kind laten beslissen wat en wanneer het wil eten?